Field research! - Reisverslag uit Bamako, Mali van janetcorsius - WaarBenJij.nu Field research! - Reisverslag uit Bamako, Mali van janetcorsius - WaarBenJij.nu

Field research!

Door: janet

Blijf op de hoogte en volg

19 December 2011 | Mali, Bamako

Afgelopen week was een topweek. Mijn eerste echte veldonderzoek zit er weer op! Wie denkt dat veldonderzoek gemakkelijk is, denkt verkeerd. Maar wie denkt dat veldonderzoek erg uitdagend en leuk is heeft gelijk! Er is een ding dat ik hier leer in Afrika en dat is omgaan met verrassingen en uitdagingen. Bijvoorbeeld je gaat het veld in met het idee dat alles geregeld is en dat je zo aan de slag kan gaan en je komt aan en je ziet dat niets is geregeld. Dat is eigenlijk ook het gene wat Afrika zo leuk en uitdagend maakt. Je gaat de straat op en je komt de gekste dingen tegen, zoals een gast met een naaimachine achterop zijn fiets. Als een ijscoman rijd hij klinkelend door de straten en maakt snel kapotte kleding. Of een week geleden, er gebeurde een ongeluk tussen twee motoren (mensen rijden hier als debielen op deze dingen). Normaal ben ik geen persoon die naar dit soort dingen gaat kijken, maar ik wilde toch eens zien hoe ze dit in Afrika oplosten. Er kwam een ambulance die de jongen met een gebroken been moest meenemen. De brancare werd uit de ambulance gehaald. De jongen werd met vier man opgetild en erop gelegd. Dit zag er aardig pijnlijk uit Toen kwamen ze er echter achter dat hij verkeerd lag. Dus hup, weer opgetild en de brancare werd omgedraaid. In Nederland word je helemaal vastgesnoerd. Hier liggen de mensen gewoon los in de ambulance. De andere jongen werd ook meegenomen en vrienden regelden een geldbedrag op straat en motoren werden meegenomen. Het zag er fascinerend uit.

Het veldonderzoek....op zondag zijn we vertrokken en hebben we een mooie kamer kunnen scoren waar ik samen met Marthe, mijn vertaalster heb kunnen slapen. De chauffeur, Modibo, sliep in een tentje omdat dat veel goedkoper was. ’s Avonds lekker aan de straat gegeten en ’s nachts had ik weer een voedselvergiftiging te pakken. Sinds maandag hebben we zelf gekookt met de gastank die ik in mijn eerste weken in Bamako had aangeschaft. Ik ben erg blij dat ik mijn hele hebben en houden had meegenomen. Op maandag kwamen we er achter dat vrijwel niks was geregeld en na contact te hebben gelegd met de lokale veearts Balo, zijn wij zelf de dorpen langsgegaan om ons voor te stellen aan de dorpshoofden. Iedereen wilde meewerken, dus dat was erg top. De rest van de week hebben we surveys lopen afnemen. Ik heb mooie, interessante resultaten gekregen, die ik nu lekker aan het analyseren ben. Dit soort onderzoek vind ik wel heel erg leuk en interessant! Ik heb mijn draai gevonden.

Ik kan alleen maar zeggen dat ik een hele hoop dingen heb geleerd afgelopen week. Zowel over Mali en zijn ethnische groepen als de manier hoe je veldonderzoek moet uitvoeren. Het klinkt allemaal erg serieus, maar ik had een topteam en we hebben veel gelachen. Zo ben ik ook ten huwelijk gevraagd door een lokale zwarte Aladin en ik dacht er met een grapje wel mee weg te kunnen komen. Ik zei tegen hem: “sorry, maar je moet eerst mijn ouders bellen, want ik weet niet hoeveel koeien ik waard ben”. Waarop hij zei: “geen probleem geef mij het nummer en ik bel ze. Ik heb de grootste kudde koeien van dit gebied en ik geef ze al mijn koeien in ruil voor jou”. Toen zei ik maar: “Oke, dan moet ik nu heel snel weg wezen”. Gelukkig konden ze er allemaal om lachen en nadat mijn gekke chauffeur mij op de foto heeft gezegd met deze man, zijn we weer de jeep ingesprongen om door te gaan naar het volgende dorp. Ik verkeer hier in een luxe positie kwa aantal huwelijks aanzoeken dat ik per dag krijg. Echter begin ik er nu ook wel een beetje moe van te worden. Overal word ik ten huwelijk gevraagd: taxi, supermarkt, kerk, straat. Ik heb al ongeveer 30 man met een gebroken hart achtergelaten. Misschien zijn het toch mijn blonde haren en blauwe ogen....

Afgelopen weekend ben ik lekker wezen rondsnuffelen op de kerstmarkt, want ook hier wordt kerst gevierd. Echter het is zo raar om hier kerst te vieren. Ik had hetzelfde probleem met mijn verjaardag. Ik ben meer gewend aan regen, lage temperaturen en soms sneeuw. Nou, begint het hier wel steeds kouder te worden. De Hamada is ingetreden. Hamada betekend droge seizoen. Hoe merk je dat de Hamada begint? Eerst begint iedereen te snotteren en lippen vervellen. Ook staat er een harde wind en is er giga veel stof in de stad en dorpen. ’s Nachts kan je niet meer in alleen een lakenzak slapen, maar is een deken noodzakelijk. ’s Nachts is het ongeveer 15 graden en overdag is de temperatuur gezakt naar 32 graden. Het zal nog wel lager worden, rrrrr...Komende week ga ik kerst vieren met een aantal vrienden van mij. Het grappige is, is dat ze allemaal moslim zijn:p. Ik ga eerst na de kerk en daarna gaan we gezellig met zijn allen eten/dansen. Unieke situatie toch?

Ik hou jullie op de hoogte,

Liefs Janet

  • 19 December 2011 - 11:42

    Karen:

    Hey meis

    Ik Ghana had ik precies het zelfde probleem..het zijn helaas niet je mooie ogen en haren..maar je papieren :)

    Het probleem is opgelost door een ring te kopen en die om je ringvinger te schuiven..dan hoef je alleen nog maar je hand op te steken en dan stoppen ze vanzelf ;)

    Veel plezier daar met de mannen!

  • 19 December 2011 - 11:44

    Betty:

    Wat een mooie vrouw is Marthe! Heb jij al geleerd, hoe je zo'n hoofddoek kunt knopen. Het lijkt me behoorlijk ingewikkeld om dit op je hoofd te kunnen houden.

    Leuke foto's!!! En ja... je bent een stuk slanker geworden!

    Dag lieverd,
    xxxxxxxxxxxxx Betty en Huub/pama

  • 19 December 2011 - 18:19

    Gerdine:

    Haha, die gast met die naaimachine is geweldig!

    Kun je alsjeblieft zo'n neger (oeps, sorry: donker gekleurde meneer) voor me meenemen? :D

    Lijkt me ook wel raar om Kerst met zo'n warm temperatuurtje te vieren, maar goed, dan geniet je volgend jaar extra van de sneeuw :P (waarvan we nu nog maar heel weinig tot niks gezien hebben :() Gezegend Kerstfeest alvast!

  • 20 December 2011 - 08:07

    Janet:

    @ Karen, bedankt voor het advies. Vrienden van mij zeiden dat het geen drol zou uitmaken, maar misschien dat ik toch even ga rondkijken of ik een goedkope ring kan spotten.
    @Gerdine, meid ik wist helemaal niet dat jij op donkere mannen viel?! Zijn deze niet aanwezig op Urk? Veel vrienden van mij hebben familie in Nederland en Europa, dus als je wil kan ik er zo eentje voor je regelen:P Misschien voor het gala?

  • 23 December 2011 - 11:37

    Berdiene:

    haha, geniaal, neem die man maar mee voor Gerdine :P Ik zal haar de eerstvolgende vergadering eens aan de tand voelen wat ze precies wil :p

    Sjonge, maar jij beleeft nogal wat zeg! Ik geniet iedere keer weer. Fijne kerstdagen in ieder geval, en oud&nieuw natuurlijk. Dat zal vast allemaal een beetje anders gaan dan hier ;-) Zonder kerstboom en vuurwerk?

    liefs,
    Berdiene

  • 23 December 2011 - 13:05

    Janet :

    Geef na de vergadering haar voorkeur maar door en dan zal ik eens even rond gaan kijken. Er zijn hier nauwelijk kerstbomen, meeste hout belandt op het vuur. Ik hoop wel dat er met de jaarwisseling vuurwerk is....daar hou ik zoveel van! Hoe anders het is, ik ga het beleven komende week;)

  • 25 December 2011 - 10:48

    Ellen C:

    Geweldige verhalen, jij geniet en ik geniet.
    Fijne Kerstdagen in een totaal andere temperatuur en bij een witte kunstkerstboom waarschijnlijk.

Actief sinds 18 Okt. 2011
Verslag gelezen: 380
Totaal aantal bezoekers 19165

Voorgaande reizen:

09 Januari 2014 - 15 Juli 2014

Van Nepal tot Indonesië

26 Oktober 2011 - 02 Februari 2012

Afstudeervak in Mali!

Landen bezocht: