Laatste bericht voor de komende twee weken - Reisverslag uit Bamako, Mali van janetcorsius - WaarBenJij.nu Laatste bericht voor de komende twee weken - Reisverslag uit Bamako, Mali van janetcorsius - WaarBenJij.nu

Laatste bericht voor de komende twee weken

Door: janet

Blijf op de hoogte en volg

03 Januari 2012 | Mali, Bamako

Morgen is het weer zover. Om half acht komt de jeep voor rijden. Spullen inladen en wegwezen. Ik ga weer het veld in! Ik ga dit keer boeren individueel intervieuwen. Eerst een herd survey (vragen over zijn koeien) en dan een household survey (vragen over zijn fokstrategien). In totaal ga ik 25 gesprekken afnemen (als ik tijd heb, misschien 30 gesprekken) in vijf verschillende dorpen. Oftewel ik ga 50 interviews in totaal doen. Een flinke klus, want ik kan de boeren alleen intervieuwen in de ochtend en avond. Gedurende de dag zijn de koeien namelijk weg uit de dorpen. Laat dat mijn matras maar niet horen. Ik hoop dat ik twee gesprekken per dag kan doen, dat zou ideaal zijn. Ik blijf iets meer dan twee weken in het veld. Mijn vertaalster gaat na 10 dagen weg en dan ga ik samen met de enumerator verder met het afnemen van de intervieuws. Dat wordt dus een paar dagen lang fulltime Frans babbelen.

Hoe gaat het met mijn Frans? Ik kan je zeggen dat ik best trots op mijzelf ben. Het volgen van gesprekken is prima te doen (hulde aan TV5monde). Praten gaat ook steeds beter. Met oud en nieuw had ik mijn chauffeur en wat vrienden uitgenodigd. Ik zat lekker met mijn chauffeur in het frans te kletsen. Mijn vrienden stonden in de keuken en later kwamen ze verbaast te voorschijn: ‘JeNET, you are talking French!!’. Basit: ‘I spend three years in Bamako to learn French and you did it in two months!’ Dat zijn natuurlijk toffe complimenten. Ikzelf vind dat ik nog flink aan mijn frans moeten werken om het te perfectioneren. Omdat de dief mijn laptop met franse cursus heeft gestolen, heb ik frans op straat geleerd. Dus grammatica etc . zijn nog niet goed. De belangrijkste stap heb ik eigenlijk een paar weken geleden gemaakt. Ik had een gesprek met mijn chauffeur (in het frans) en toen kwam mijn collega aanlopen. De chauffeur zei tegen mij collega in het frans: ‘ik heb een gesprek met Janet, maar mijn engels is te slecht, dus ik versta haar niet’. Ik was toen een beetje beledigd. Normaal zei ik altijd: Ik spreek maar een klein beetje frans. Sinds die dag, heb ik de zin veranderd in: Ik spreek frans, maar het is nog een beetje moeilijk voor mij. Mensen zien dat toch als erg positief en praten dan automatisch een stuk langzamer. Maar goed, nog een lange weg te gaan, maar het moeilijkste gedeelte, beginnen met spreken, heb ik nu achter de rug. Voor woordjes leren heb ik niet echt tijd. Vaak pik ik gewoon woorden uit het engels/nederlands en dan gooi ik er een franse klank achter. Als mensen erg raar gaan kijken, dan weet ik dat het woord verkeerd is en dan zoek ik naar een andere mogelijkheid.

Oud & nieuw was erg gezellig en we hadden heerlijk eten gekocht op de markt. De afrikaanse markten hier zijn zo tof. Allemaal kraampjes hutje mutje op elkaar geprakt. Ik geef er ook te veel geld uit. Mijn eerste arabische/Arafat sjaal heb ik hier ook gescoord. Ik maak nu vrij veel tochtjes op de moter hier. Om mijn keel te beschermen tegen stof, bind ik de sjaal voor mijn neus en mond. Zonnebril op. Klaar is kees. Echter toen ik ook nog vuurwerk aan de zijkant van mijn tas had hangen, voelde ik mij toch wel enigzins een terrorist. ’S Avonds heerlijk gegeten en gedronken. Het plan was om flink te gaan stappen, maar ik ben Janet niet als er niet iets fout gaat. Jep, er zat iets verkeerd in het eten of drinken. We verdenken de mango juice. Dus om twaalf uur zat ik op de toilet. Om een uur zijn we alsnog de taxi ingestapt en zijn we gezellig bij een binnenpleintje gaan zitten. Echter dansen zat er niet meer in...

Nu nog even de laatste dingen voorbereiden en dan ben ik weer twee weken koos internetloos. Als je mij wilt bereiken, bel: +223 7472 9820. Of wacht twee weken op antwoord op je email. Tot gauw, de tijd vliegt hier voorbij....

Liefs Janet

  • 03 Januari 2012 - 09:28

    Iris:

    Bonne chance avec vos entretiens!

    Geen idee of google translate het een beetje vertaalt :p Maar succes in het veld en fijn dat je de feestagen op een gezellig manier bent doorgekomen (op een voedselvergifitiging na dan)!

    Liefss xx

  • 03 Januari 2012 - 09:56

    Sifra:

    He Janet! Respect voor je franse skills. Ik betwijfel ten zeerste of ik na 2 maanden in staat zou zijn om een banaan te kopen... Super joh! Tof dat je weer lekker het veld in mag! Dat zijn volgens mij de leukste dagen. In de middag gewoon lekker interviews uitwerken, slapen en genieten van het moment :) Best een mooi leven lijkt me! Balen dat je niet lekker was met O&N. Blijft lastig om goed te eten daar? Zit je al aan de vitamine C tabletjes? Succes meid, komende weken! En tot al vrij snel als ik het goed begrijp. Maar daar hoef je lekker nog niet aan te denken. Geniet! Liefs, Sief

  • 03 Januari 2012 - 10:31

    :

    @ Sief: Ik eet tegenwoordig zeer goed. Ik kook iedere avond samen met een vriend van mij, dus ik eet erg gevarieerd. Echter zijn hier geen kwaliteitseisen verbonden aan het eten. Dus de tomaten etc. hoeven maar een keer op te groeien op een slechte bodem/met slecht water en ik word getakeld. Of pakken juice ondergaan een levensloop van koken in de vrachtwagen tot koelkast, dus op het gebied van conserveren en voedselkwaliteit moet Mali nog een flinke stap maken. Dus ik neem een risico met het eten van verse groenten, maar blik word ik nu een beetje zat:). Liefs

  • 03 Januari 2012 - 10:35

    Betty:

    Gelukkig gaan we zo meteen nog even skypen!!!
    Heel veel succes met de voorbereiding en uitvoering van de interviEWs!!!!
    xxxxxxxxx Betty

  • 03 Januari 2012 - 10:46

    Kathelijne:

    Have fun in the field! Tof om je verhalen weer te lezen, je maakt ook echt van alles mee. Succes in dit volgende avontuur! Xx

  • 03 Januari 2012 - 12:49

    Erica:

    Cést formidable Janet! Rijd je zelf motor?

  • 03 Januari 2012 - 20:44

    Kristel:

    Hey jeNet!

    Ben benieuwd naar je Frans! Over een maandje dan maar testen he ;)
    Nog een gelukkig nieuwjaar!!! Wat een bijzondere Oud en Nieuw heb jij beleeft, eentje die je nooit gaat vergeten denk ik zo..!
    Heel veel plezier en succes met de interviews, gaat je vast helemaal lukken!
    Nog 30 daagjes! Genietennn!!!
    Xxx

  • 12 Januari 2012 - 01:42

    :

    Hee Janet,

    Leuk om te horen horen dat het beter gaat met het Frans!!

    Het bellen is er tot mijn spijt nog helemaal niet van gekomen. Net toen ik dacht hier goed te kunnen bellen is er weer van alles tussen gekomen.

    Hoe je haaks de laatste weken en zie je in 2 maandjes weer!

    liefs,

    Robin

Actief sinds 18 Okt. 2011
Verslag gelezen: 372
Totaal aantal bezoekers 19164

Voorgaande reizen:

09 Januari 2014 - 15 Juli 2014

Van Nepal tot Indonesië

26 Oktober 2011 - 02 Februari 2012

Afstudeervak in Mali!

Landen bezocht: