Mijn apartement is helemaal gefikst! - Reisverslag uit Bamako, Mali van janetcorsius - WaarBenJij.nu Mijn apartement is helemaal gefikst! - Reisverslag uit Bamako, Mali van janetcorsius - WaarBenJij.nu

Mijn apartement is helemaal gefikst!

Door: janet

Blijf op de hoogte en volg

14 November 2011 | Mali, Bamako


Afgelopen week is er eigenlijk weinig gebeurd hier, maar mijn apartement is nu helemaal gefikst dankzij de echte loodgieter. Dit keer verloor ik hem geen seconde uit het oog. Gelukkig was hij ook ingelicht over de diefstal, dus hij snapte mijn argwaan. Het heerlijke is dat mijn keuken niet meer nat wordt en stinkt. Het aantal kakkerlakken neemt hier ook door af. Door mijn reizen ben ik veel insecten gaan waarderen, maar kakkerlakken bezorgen mij nog steeds rillingen. Keta vertelde mij ook over een insecticide om ze weg te krijgen. Het is goed spul. Het enige nadeel is dat alle beestjes dan keihard de keuken uitrennen en zich verspreiden over de rest van mijn apartement. Na deze nachtmerrie gebruik ik het spul niet meer.

Afgelopen week ben ik weer bij alle instituten langs geweest. Het proces verbaal van al mijn gestolen spullen heb ik eindelijk binnen. Ik hoop dat ik voorlopig niet meer bij de politie langs hoef te gaan, want er hangt daar geen prettig sfeertje. Alle gevangenen zie je bijvoorbeeld in de vieze cellen zitten. Ik ben ook bij de dokter langs geweest voor controle. Om aan te geven wat voor ork-gezicht ik had: De dokter vroeg waar ik voor kwam. Toen ik hem eraan herrinnerde dat ik een infectie aan mijn gezicht had, zei hij: ‘Are you really that girl?’ Waarna hij opsprong en vol verbazing naar mijn genezen gezicht zat te kijken. Hij gaf mij ook zijn telefoonnummer, maar waarvoor snap ik nog steeds niet.

Zaterdag ben ik naar de grote markt geweest met Keta en naar een pleintje met allemaal kunstenaars. Op de grote markt was het gigantisch druk, maar wel typisch Afrika. Ik werd regelmatig door verkopers weggetrokken bij Keta, waarna ik dan weer over de koopwaar wegsprong en vluchtte. In Maison des Artisans was het een stuk rustiger, maar rustig rondsnuffelen was niet mogelijk. De verkopers proberen werkelijk alles te verkopen. Op een binnenpleintje hingen zelf cheeta huiden en uitgedroogde krokodilletjes. Nadat ik uitlegde dat dit erg illegaal is en niet goed, dachten ze dat ik het wilde kopen en haalde ze de huiden naar beneden. De taalbarriere zit er dus nog flink in. Later heb ik op de markt stof gekocht voor een Afrikaanse jurk/rok. Zoveel keus! Het was erg moeilijk om te kiezen, dus ik hoop dat ik de juiste stof/kleur heb gekocht. Morgen is hij klaar. Daarna kan ik ook mee met dansen. Ze hebben hier wel het doel om mij om te toveren naar een Afrikaanse vrouw, want ook mijn blonde haar is hier erg in trek. Yaye, de zus van Keta wilt het dolgraag voor mij invlechten, dus misschien dat ik dat binnenkort laat doen.

Gisteren ben ik nog meegeweest naar een voetbalwedstrijd, waarbij ik als Mali supporter langs de lijn stond. Er werd mij steeds gevraagd om een oordeel te geven over de wedstijd, maar zoals mij regelmatig is ingeprent in wageningen: ik heb geen verstand van voetbal, dus ik heb maar verstandig mijn mond gehouden. Ik kijk de laatste tijd steeds meer voetbal! Kan je nagaan hoeveel boeiends er op tv is!

Zo ik ga weer aan het werk. Donderdag ga ik voor het eerst naar het dorpje waar ik mijn onderzoek ga uitvoeren. Ik verblijf er twee dagen om te checken of alles voor mijn onderzoek goed is. Later zal ik er twee tot drie weken verblijven om het onderzoek uit te voeren. Ik ben erg benieuwd naar het dorpje en zijn inwoners! Kortom het wordt een spannende, maar leuke week!

Liefs Janet

  • 14 November 2011 - 09:21

    Berdiene:

    Ben benieuwd naar je Afrikaanse rok! :) En lekker dat je appartement nu wel echt gefikst is. Hopelijk zie je nog iets van je spullen terug, maar dat is vast een kleine kans zeker?

    Succes met je onderzoek!

    x Berdiene

  • 14 November 2011 - 10:21

    Hilde:

    Hoi Janet, wat schrijf je leuk!!!!

  • 14 November 2011 - 10:49

    Sifra:

    Hey Janet!

    Zo, ben even bijgelezen over je avonturen. Sjongejonge! Deze blog klinkt gelukkig nog steeds positief :) Ben echt benieuwd hoe het in je onderzoeksdorpie is! Gelukkig ben je ook weer gezond! En van die rok willen we inderdaad/uiteraard foto's zien!

    Liefs Sief

  • 14 November 2011 - 11:26

    Betty:

    Wat een enorme opluchting voor Huub en mij om te lezen, dat de sanitaire voorzieningen en het leidingwerk eindelijk gemaakt zijn. Eindelijk een goede hygienische situatie!!!
    Natuurlijk wil die arts jouw telefoonnr. hebben: Je bent immers een Beauty. En ik denk, dat hij verbaasd was, dat er geen littekens op je gezicht zijn. Voor hem een taak om zijn patienten beter te begeleiden betr. wondverzorging.
    Veel liefs!!!
    xxx Betty en Huub/pama

  • 15 November 2011 - 09:14

    Ellen Corsius:

    Wat een verhalen en wat dapper dat je dit allemaal doet!
    Ik ben zeer onder de indruk en hoop dat Huub nog rustig slaapt.
    Ik blijf je volgen en wens je een hele goede tijd. Pas goed op jezelf.
    Kus

  • 15 November 2011 - 12:22

    Kristel:

    Wat goed om te horen dat het allemaal weer een beetje zonder zorgen verloopt!
    Ben echt trots op je dat je er zo dapper doorheen slaat.
    Als je rok of jurk af is wil ik het resultaat wel zien he! Waar blijven de foto's!!
    Voetbal... wie had dat gedacht ;)
    Ik ben stiekem niet meer de sportschool in geweest sinds je vertrek...!!

    Verder hoop ik dat je lekker kan genieten en dat het een mooi en interessant onderzoek wordt waar je je met plezier in kan storten.

    Veel liefs!

  • 18 November 2011 - 22:47

    Robin:

    Hoi zusje,

    Ik ben blij om te lezen dat het allemaal beter gaat en ik ben heel benieuwd naar je jurk. Heb je ook fotos?

    Veel succes en plezier,

    gr

Actief sinds 18 Okt. 2011
Verslag gelezen: 397
Totaal aantal bezoekers 19197

Voorgaande reizen:

09 Januari 2014 - 15 Juli 2014

Van Nepal tot Indonesië

26 Oktober 2011 - 02 Februari 2012

Afstudeervak in Mali!

Landen bezocht: