Pannenkoeken! - Reisverslag uit Bamako, Mali van janetcorsius - WaarBenJij.nu Pannenkoeken! - Reisverslag uit Bamako, Mali van janetcorsius - WaarBenJij.nu

Pannenkoeken!

Door: janet

Blijf op de hoogte en volg

09 December 2011 | Mali, Bamako

Nog even snel een kort verslag voordat ik weer de bushbush in ga. Zondag is het eindelijk zover, dan kan ik gaan beginnen aan mijn eerste ronde interviews. Ik vind het best spannend, want voor het eerst ben ik de teamleidster en moet ik alles regelen. Mensen achter hun kont aan zitten, reisschema’s in elkaar zetten en oplossingen vinden voor problemen. Zo is er op plaats van bestemming geen slaapaccommodatie aanwezig, zelfs geen matrassen of muskietennetten. Het schijnt dat je ter plekke moet gaan onderhandelen voor onderkomens. Mensen staan dan hun huis voor een paar dagen aan je af in ruil voor natuurlijk geld. Ik heb iedereen maar gevraagd om zijn eigen matras en netten mee te nemen. Zondag wordt alles op de dak van de jeep vastgebonden en dan gaan we op pad. Ik heb ook eens onder lokale mensen rondgevraagd hoe ik het beste de dorpshoofden kan benaderen. Hoe ik een goede eerste indruk kan achterlaten, want dat is het belangrijkste voor goede informatie voor mijn onderzoek. De tips die ik kreeg, was dat ik moet laten zien dat ik van Afrika hou. Dus ga gekleed in afrikaanse jurk en plug de afrikaanse oorbellen in je oren. Pfff, veel nieuwe dingen hier. Ik heb er superveel zin in en de adrenaline begint nu al door mijn lijf te stromen.

Afgelopen week was erg gezellig. Ik heb met twee jongens een soort van kookclubje gevormd. Zij leren mij afrikaans koken en ik leer ze Nederlands koken. Echter de producten van de Nederlandse keuken zijn hier niet zo gemakkelijk te verkrijgen. Beetje creativiteit is wel vereist. Zo heb ik gisteren de pannenkoek geintroduceerd! Ik dacht dat ze het wel zouden kennnen, want Mali is immers een frans land. Echter was het een hele sensatie! Ze vonden het zo lekker, dat de rest van de pannenkoeken beneden zijn uitgedeeld. Ook daar konden ze de smaak niet geloven! Basit en Adam zijn twee sterke jongens, dus ik had ingeschat aan de hand van de eetgewoontes van jongens in Nederland dat ze er wel vier tot vijf pannenkoeken zouden eten. Na twee zaten ze echter vol. Ze konden ook niet geloven dat de Nederlandse jongens zoveel pannenkoeken op konden krijgen. Eigenlijk kan je zoveel over pannenkoeken vertellen...restaurants, wat je er allemaal op kan doen..erg grappig.

Vanmiddag ga ik de laatste boodschappen inslaan voor mijn weekje in het dorp. Genoeg waterflessen, snacks, wc-papier, touw....dat wordt nog een flinke klus. Ik ga maar eens checken of de chauffeur al terug is en dan ga ik weer aan de slag. Tot over een week!

Liefs Janet

  • 09 December 2011 - 12:24

    Kathelijne:

    Hey Janet, succes met alle voorbereidingen! Ik hoop dat het in de bushbush voorspoedig mag gaan, maar tja in Afrika weet je het nooit! leuk dat de pannenkoeken ook Mali hebben aangedaan, heb je de Sint ook nog ergens gezien? :P
    Groetjes!

  • 09 December 2011 - 12:45

    Erica:

    Ik zie een verband: Misschien zijn je pannenkoeken ook nog goed in te zetten bij het goodwill krijgen van de plaatselijke bewoners...

    Klinkt alsof je lekker goed aan het werk bent. Succes en plezier gewenst!

  • 09 December 2011 - 14:52

    Alinda:

    Heey Janet,

    Het klinkt of je alles nog wel redelijk onder controle hebt (voor zover dat natuurlijk gaat in Mali, want het blijft onvoorspelbaar)
    Heb je ook al lekkere afrikaanse recepten geleerd?
    Veel succes met je interviews, en vergeet vooral niet te genieten tussen al je bezigheden.

  • 09 December 2011 - 17:30

    Carlijn:

    Janet!

    Heel veel succes in de bushbush!! Hoop dat het voorspoedig loopt met je interviews. Blijf ook genieten :)!

    Dan verhaal over de pannenkoeken is ook erg leuk zeg, haha!

    Groetjes,
    Carlijn

  • 09 December 2011 - 19:17

    Berdiene:

    Haha, tof dat je ze pannenkoeken hebt leren eten! Je leeft je in ieder geval lekker uit daar, leuk om te lezen! Succes met je eerste interviews!

    groetjes,
    Berdiene

  • 09 December 2011 - 21:02

    Kristel:

    Wat super grappig! Pannenkoeken vallen altijd goed in de smaak.. Leuk!
    Geniet ervan meid, en dat interviewen komt goed. Met die jurk en oorbellen maak je vast een geweldige indruk!
    Xx

  • 11 December 2011 - 18:41

    José:

    Lieve Janet, veel succes en pas goed op je zelf !
    En.....misschien eten wij hier wel veel te veel!! Dat is ook een gewenning.

    Groetjes van José

  • 12 December 2011 - 08:13

    Sifra:

    He meid!

    Van mij mag je afrikaans koken als je terug bent! Ben benieuwd!
    Goeie reis en heel veel succes! Je kan het!

    Liefs Sief

  • 13 December 2011 - 11:27

    Betty:

    Gelukkig hebben jullie een goede locatie gevonden en daar zijn wij heel blij over!!! Lekker he.... een schone kamer met electriciteit midden in de bush bush!!!

    Ik heb een grote bewondering voor mensen, die zo hard kunnen werken met zo weinig eten!!! Ik ben benieuwd hoe ze op een pizza zouden kunnen reageren. Misschien kunnen ze er wel een handeltje van maken: pannenkoekenrestaurantje/kraampje en/of een pizzatentje/kraampje. Misschien weet die kunstenaar er iets van te maken voor zijn "clienten".
    Enfin: jij hebt in ieder geval de kennis en vaardigheden hiervoor, die je kunt overdragen aan hen. Het basisproduct is immers goedkoop en simpel. De uitwerking berust ook op hun creativiteit.

    xxxxxxxxxxxxxx Betty

  • 15 December 2011 - 15:13

    Manon:

    Hee meis!

    Nog even een berichtje tussen mijn drukte door.
    Heel veel plezier in de bushbush en een klein beetje sterkte gewenst ;)

    En echt leuk dat je pannenkoeken hebt geintroduceerd :) Heb je boerenkool met worst ook al kunnen maken? Haha

    Xx

  • 17 December 2011 - 10:26

    :

    Voed ze maar goed op met wat degelijk Nederlands voer. Veel succes als teamleider en laat je niet gek maken!

Actief sinds 18 Okt. 2011
Verslag gelezen: 267
Totaal aantal bezoekers 19193

Voorgaande reizen:

09 Januari 2014 - 15 Juli 2014

Van Nepal tot Indonesië

26 Oktober 2011 - 02 Februari 2012

Afstudeervak in Mali!

Landen bezocht: